Et lille tilbageblik

I får lige historien, næsten fra begyndelsen. Der har nemlig været en del ”udfordringer” (læs problemer) som vi har tumlet med inden vi kom hertil…Som udgangspunkt havde vi booket tid til at få båden i vandet mandag den 29. juni. Men da en mekaniker fra havnen havde kigget på båden besluttede vi os at udsætte til onsdag og så få ordnet de ting han havde nævnt ved gennemgangen. Problemet var at vi ikke kunne få de nødvendige dele inden for den næste uge, ifølge mekanikeren, hvilket vi jo ikke lige kunne bruge til noget. Så tirsdag morgen bestilte jeg delene i Tyskland, med eksprespost inkluderet. Alle delene hentede jeg onsdag kl. 12.00 på havnekontoret, meget god service. Så kunne vi gå i gang, langt om længe syntes vi, men i gang kom vi.

Motorrummet inden reparationen.

Vi skulle skifte stævnrørsleje, nye slanger på kølevandsindtag, ny udstødningsslange mellem motor og lydpotte, alt i alt noget som var rimeligt simpelt… Men da vi fik skilt udstødningen ad var der mere. Selve blandingsrøret, hvor gassen blandes med det kolde vand var fuldstændig gennemtæret og vi kunne se at det ikke var en billig eller let del at skaffe. Enden blev plasticmetal, indtil videre, så må vi se hvad vi finder på når vi kommer til DK.

Den gennemtærede bøjning fra motoren til udstødningen.

Samtidig var vi gang med at skifte skruen, hvilket jeg ikke har prøvet før. Og jeg syntes ikke det virkede rigtigt. Hver gang jeg havde banket den på plads kunne jeg med et let slag bagfra slå den af igen, hvilket jeg ikke lige kunne få til at passe med de råd jeg havde fået inden vi tog afsted. Men på kom den og vi bestilte tid til søsætning, igen.

Den nye skrue med ropecutter og det hele.

Mandag er ikke altid en god dag.

Det var mandag den 6. juli altså en uge efter første bestilte tid til søsætning. Båden kom i og vi skulle sejle ud af kranen… Nu kom de første problemer for alvor, Astrid gav gas, fremad, men båden sejlede baglæns… ikke godt. Vi skulle ud af kranen så bagud med gassen, så vi kunne sejle frem… Vi kom en smule uden for kranen og ville lægge til ved nærmeste kaj. Astrid gav gas bagud og vi sejlede mod kajen. Da hun ville bremse altså satte den i fremadgående retning blev gearet stående og vi fik mere og mere fart på… i et 25x25 m havnebassin. Det var umuligt at bremse. Heldigvis var der en smule plads mellem de både der lå på broen ved kranen. Så vi sejlede med god fart lige mod broen, mellem de to både og ramte broen med et brag. Der var mekanikkere på begge de nærliggende både som hjalp med at holde lidt fra og Hjalte stod på broen. Der skete ikke noget, hverken med Hagrid eller de to både i nærheden. Puha sikke en forstrækkelse. Da vi havde fået lagt til tjekkede vi igen alle Hagrids gennemføringer, med nedslående resultat… Udstødningen var utæt, så vandet piblede lige så stille ind i båden… Hvorfor havde vi ikke set det inden vi fik båden i? Øv bøv, sur r..

Nå, men en hurtig beslutning blev taget og jeg gik med tunge skridt op på havnekontoret og fortalte om situationen. De tog det meget pænt og bad en af de garvede medarbejdere tage båden op. Det gjorde han så, og meldingen var at, hvis vi kunne ordne hullet inden i morgen tidlig, kunne han sætte den tilbage i vandet med det samme. Vi blev altså hængene i kranen natten over, hvilket var en noget speciel oplevelse, en mærkelig måde at gynge på .

Hagrid i kranen, hvor vi overnattede.

Nå men jeg skyndte mig at skære den gamle gennemføring ud, og fløj hen til havnebutikken for at få de rigtige stumper, så vi kunne få lappet hullet og komme i vandet igen. Men de havde ikke det jeg skulle bruge, så dagen efter bad vi havnefolkene sætte båden tilbage på sin plads på land. Træls.

Den utætte gennemføring som egentlig ikke var det. Det var pakningsmassen der var forsvundet. Spild af tid og materialer :/

Samtidig med at jeg knoklede med gennemføringer osv var Astrid i gang med at pakke mast, jeg var heldig at kunne gå i skyggen, mens de blev nødt til at pakke der hvor masterne lå... Meget varm fornøjelse.

På den igen.

Nå, men dagen efter var det i gang igen. Op og bestille flere dele, den ene butik gad ikke hjælpe, men den anden ville gerne og efter at have målt gennemføringen blev de enige om at det var en 3’. Jeg var nu ikke helt sikker så jeg bad dem vente med bestillingen for lige at tjekke. Det viste sig at de ”professionelle” målte den indvendige diameter, mens jeg jo skulle bruge den udvendige for at få delene til at passe. Jeg blev enig om at stole på mig selv, og bestilte 2,5’. Det var en god beslutning, to dage senere stod jeg med en erstatning bestående af 4 dele som skulle samles.

Og så var der lige propellen… Vi havde jo bestilt en ny, taget den gamle med hjem for at få den helt rigtige med tilbage til Frankrig. Indleveret delene hos propelmageren og regnede naturligvis med at han, som professionel, lavede en propel der passede til den gamle opsætning… men det gjorde han ikke. Da jeg sammenlignende den gamle og ny propel kunne jeg med det samme se at de ikke drejede den samme vej. Det burde jeg selvfølgelig have set tidligere, men man regner vel med at det er folk der ved noget om tingen når man bestiller. Propelmageren blev kontaktet, og efter adskillige, til tider højrøstede samtaler blev det besluttet at der var behov for en anden propel, konussen passede nemlig heller ikke. (Det havde jeg jo ligesom kunne mærke da jeg monterede den, men man stoler jo på fagfolk). ”Der bliver sendt en ny propel i morgen” var meldingen fra Danmark. Ok tænkte vi, så kan vi da få den monteret og bestilt ny tid til søsætning.

Da propellen så ankom ringede de fra havnekontoret og bad om 615 euro… Det havde vi ikke lige forventet, da vi jo mente at det var propelmageren der havde lavet fejl, eller i hvert fald ikke oplyst os om at den gamle propel var forkert. Nå men det står stadig i det uvisse om vi kan få pengene retur, buddet der kom med propellen fik i hvert fald pengene.

Friske folk på båden.

Samtidig med alt dette kom ungerne, Torleif og Lene lige forbi… Eller vi havde arrangeret at de skulle komme tirsdag den 7. juli, hvilket føltes som om det var det eneste der virkede i den uge. Og vi stod stadig på land, træls. Men ungerne tog det fint. Det er ligesom at bo i et træhus, altså oppe i træet, så man vender sig til at få tisset af inden nat, så man ikke skal de 4 m ned midt om natten. Heldigvis er der en strand 4 km fra havnen og den blev brugt flittigt de kommende dage.

Mudderbadning ved havnen, de er altid gode for et grin de unger.

Onsdag den 8. juli var udflugtsdag. Vi der havde været i havnen længe trængte virkeligt til at se noget andet så vi tog en tur til Pont du Gard, verdens mest velbevarede ækvadukt. Der var ferskvand og meget smuk natur, mange mennesker, men stedet kunne rumme det så det var dejligt.

Pont du Gard set nedstrøms.

Badenymfer klar til ferskvand

Pont du Gard opstrøms

Picnic ved den gamle ækvadukt

Endelig i vandet... igen

Det lykkedes os at få båden i vandet lørdag den 11. juli, uden at den skulle op med det samme igen. Vi havde også fået lavet gashåndtaget om, så gearet drejede akslen den rigtige vej ift. den nye skrue. Propelmageren havde hårdnakket påstået at med den motor og gearkasse, så skulle propellen være højredrejet. Det stoler vi på, da vi jo ikke ville bruge en uge ekstra på at vente på en ny dyr propel. Søndagen gik med test af motor og båd, og tidligt mandag morgen sejlede vi mod Port Saint Louis du Rhone. En tur på ca. 1,5 time, bare lige for at teste tingene på vandet. Turen gik fint selvom det blæste meget. Og blæsten fortsatte de følgende dage, hvilket tvang os til at blive i havnen til onsdag. Vi fandt et sted at bade, mest for de store børn da det var en gammel losseplatform, forsynet med to stykker afspærring som stige. Men prøves det skulle det, også selvom det krævede en lille cykeltur gennem byen.

Cykeltur på den fede måde :)

Alle skal bade

Den gamle platform hvor vi kunne springe i og bade

Byen var noget kedelig, kun et supermarked og 5-6 cafeer. Så tiden gik lidt langsomt, men der blev læst en masse bøger, så vi overlevede.

På Rhonen for første gang

Da det blev onsdag var det tidligt op og afsted, kl. 8.00 blev nøglen til toilettet afleveret og fortøjningerne blev kastet 8.30 så vi var klar til slusen ind på Rhonen. En lille sluse på kun 0,5 m, men den første på vejen så det var lidt spændende. Det hele gik fint og vi sejlede ud på Rhonen kl. 9.15, man skal vende sig til at have god tid på floderne, sluser og broer tager den tid de tager. Noget nyt for os alle da vi jo er vant til at vi skal være totalt effektive døgnet rundt. Det er jo hele ideen med vores projekt, at komme ned i gear og nå at opleve livet, ikke kun planlægge det næste projekt eller den næste udflugt.

Efter ca. 5 timers sejlads nåede vi Arles. En spændende by helt tilbage fra Grækernes herredømme i middelhavet, men i dag meget præget af Romerriget. Der er bla. bade, teater og selvfølgelig en arena til gladiatorkampe osv. Problemet var at der ikke var noget sted at lægge til… Så efter en hurtig rådslagning på båden blev vi enige, mest ungerne, om at sejle videre til Avignon, den store paveby. Det indebar en tur i den første rigtig store sluse. Det er en meget speciel oplevelse at sejle ind i et lille hul og så blive hejst omkring 23 m op for derefter at sejle ud på floden, sådan bare helt almindeligt... Men spændende.

Selv Cleo kunne lide skyggen i slusen

Hold fast ellers flyder vi.

(Se tidligere indlæg for film fra slusen)

Det tog lang tid, men efter ca. 10 timer på Rhonen var vi der. Alle var meget trætte så aftensmaden bestod af takeaway fra en lokal grillbar. Den følgende dag foregik med badning i Rhonen og bytur i Avignon hen på eftermiddagen. Der var fyldt med gøglere, musikanter og andre entertainere der gav byen en helt speciel atmosfære af liv og sjov i gaden.

En dejlig tur i en dejlig by, med gademusikanter og masser af gøgl.

Cafeliv i Avignon. Med livebongomusik.

Dagen derpå var vi tidligt oppe, ungerne skulle hjem, hvilket foregik med bil. Først til Köln på overnatning hos en af mine gamle venner, og så videre mod Danmark. En lang tur specielt dag to var hård med en del kø og ventetid. Heldigvis havde vi overnattet rigtig godt i Köln, med spa og det hele.

Det var alt for denne gang, alt det jeg har glemt lægger vi op senere :)

HUSK at du kan tilmelde dig nyheder på kontaktsiden, så slipper du for at tjekke hjemmesiden i tide og utide :)